Eiken meubel Frodo

eddy keijzers eddy keijzers

Eiken meubel Frodo

This post was updated on .
Begin dit jaar kwam ik met het idee om een nieuw aquarium te bouwen.
Mijn oude aquarium had een grote bolle voorruit waar ik zowel mijn voorraam als mijn achterraam kon zien.
Photobucket

Het uiterlijk van het aquarium was ook een wens die wij nog hadden. Het oude meubel was wel met eikenfineer bekleed maar leek verder niet op de andere meubelen die we in één stijl gekocht hebben. Namelijk Frodo van meubelfabriek Karel Mintjes.
Een extra reden was dat we gezinsuitbreiding hebben en de box ergens moest komen, daarvoor moest het aquarium een stuk opzij. Een andere oplossing hiervoor was de bak weg doen en een nieuwe neer zetten.

Het eerste vereiste was dus, een rechte bak en het tweede, in dezelfde stijl als de andere meubels.
Aangezien onze meubels gewoon recht zijn was de eerste eis niet zo moeilijk. De tweede was iets moeilijker, aangezien een dressoir dat goed geschikt zou zijn best prijzig is.
De oplossing was lang speuren en veelvuldig bellen en mailen op Marktplaats. Uiteindelijk vond ik een aanbieder met een vierdeurs dressoir wat voldoende hout op zou leveren voor het nieuwe meubel.

En mijn vrouw was ook gelijk blij, want die had de bijpassende spiegels die we toen te duur vonden.

Al thuis gekomen heb ik het gehele meubel uit elkaar geslagen en opgeborgen.
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

De volgende stap was het ontwerp.
Het frame van het meubel is gemaakt van spaanplaat en dus niet geschikt, maar de deurtjes en poten zijn van massief eiken en perfect als façade te gebruiken.
Met deze gegevens was de keuze voor een stalen frame waar de façades tegenaan geschroefd worden snel gemaakt.
Voor het ontwerp ben ik gaan zoeken naar een 3D teken programma en ben uitgekomen op Sketchup.
Dit is een gratis 3D teken programma dat erg veel lijkt op autoCAD.

De vraag was nu, hoe groot gaat het meubel worden?
De waterhoogte wil ik in ieder geval op 60cm maar ik pas belangrijk bij het bestellen van de bak.
De oppervlakte maat was bij het ontwerp wel belangrijk. Als diepte wil ik graag 60cm, voor het diepte effect en voor de liter die het oplevert. Dieper vind ik te groot worden, dit was bij het oude aquarium ook een nadeel, deze was 80cm diep bij het diepste punt van de boling.
De breedte, daar ging het moeilijk worden. Ik heb een dressoir van vier deuren gekocht maar dan zou het meubel 235cm worden en daar hebben we geen plek voor. Ook met drie deurtjes wordt het meubel nog 182cm worden, maar met twee deurtjes wordt het maar 128cm, de maat van mijn oude aquarium.
De keuze lag in het midden, twee deurtjes met een tussen paneel en de andere twee deurtjes gebruik ik voor de zijkanten waardoor het meubel 60cm diep kon worden in plaats van de standaard diepte van 45cm.
Met deze criteria kwam ik tot dit ontwerp.

Ik heb er voor gekozen maar vier poten te plaatsen, sommige zeggen dat je het beter kan verdelen, maar ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat de meeste belasting op de hoeken komt door de zelfdragende eigenschappen van een glazen aquarium.
Bij kwekers staan dit soort bakken en nog grotere ook in stellingen zonder midden poten.
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

Nu de afmetingen duidelijk zijn, was het tijd om naar de technische uitvoering te kijken.
Om de deurtjes vast te zetten zijn er beugels nodig waar de scharnieren op vast gezet kunnen worden.

In het originele meubel zijn de bovenste delen van het frontpaneel laatjes. Dat wil ik graag terug laten komen in de vorm van een plank waar accessoires kwijt kunnen en de computerunits voor de aansturing geplaatst worden.

Deze kan ik met de deurtjes mee open laren gaan of eigen scharnieren geven.
Hier ben ik nog niet over uit, maar dat komt later in het proces wel.
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

Het frame heb ik door een collega laten lassen en heb ik één laag Hamerite gegeven om later als alles pas is en niet meer beschadigd wordt door het passen een tweede laag te geven.

De bodemplaat was een heel werkje om deze te verzinken om alle beugels heen.

De tussen plank gaat er in maar er was er een extra inkeping nodig om deze er in te krijgen.

Maar met een klosje heb ik deze weer opgevuld.

De poten zijn met een schroef van binnenuit vast gezet.

Het eerste deurtje.

Deze hem ik vast gezet door het frame plat te leggen en te fixeren met lijm klemmen.

Zo kon ik de scharnieren aftekenen.

Ze zijn vast gezet met boutjes.

En zo zijn we nu geëindigd en gaan we morgen weer verder.

eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

Inmiddels heb ik alles voorbereid dat ik in de werkplaats kon voorbereiden.

Het frame zit in de tweede lak laag Hammerite

Photobucket
Photobucket

De beugels voor de scharnieren heb ik in gekort.
Photobucket

De betonplexplaten heb ik aan de randen af gelakt met zwart en staan te drogen.
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Het gat in deze plaat is voor de zesvoudige stekkerdozen die wat meer hoogte eisten dan de boven plank toe laat.
Photobucket

En al het houtwerk heb ik aan de binnenkant afgelakt om vocht te weren.
Photobucket
Photobucket
Photobucket

En hopelijk is alles morgen ochtend droog om mee te nemen naar huis.
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

En hij staat in de woonkamer.
Woensdag verder.
Photobucket
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

Stiekem vandaag al een beetje begonnen.
Ik heb de bodemplaat gekit en de achterwanden en zijschot vast gezet.
Was wel bijna vergeten een aantal bevestigings punten al vast te zetten voor dat alles in elkaar zit en ik er niet meer bij kan
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Sorry voor de cola reclame maar ik had wat gewicht nodig om de bodemplaat in de kit te drukken.
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

vandaag de deurtjes afgehangen.
Het middenpaneel heb ik tijdelijk vast gezet, maar moet nog opmaat gezaagt worden en de bovenste platen van de kleppen zitten ook nog niet vast met een scharnier.
Photobucket
Photobucket
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

En ik heb mijn wervelbedfilter binnen.
Het was de laatst verkrijgbare van dit model, maar ik heb een mooi filter dat in mijn kast past.
Photobucket
Photobucket
En ernaast liggen de extra onderdelen waaronder een koolfilter dat niet open kan om nieuwe kolen te plaatsen. Maar die gaan we toch niet gebruiken.
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

En de kleppen en de lijst zitten er ook op.
De kleppen zijn naar beneden gericht ipv naarboven zoals in het ontwerp om meer inkijk te krijgen op de plank en om de bevestiging makelijker te krijgen.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

This post was updated on .
Dit is de isolatie laag welke ook nodig is om de bak op de juiste hoogte te krijgen achter de afwerklijst en om onevenheden opte vangen van het frame naar de bak.
Photobucket
Photobucket

En dit zijn de kabelgoten om alle kabels netjes te bundelen.
Er komen ook nog gootjes in de bioloog ruimte maar dan wil mik eerst het leiding stelsel plaatsen.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
eddy keijzers eddy keijzers

Re: Eiken meubel Frodo

En ja, ze zijn geweest.
Helaas kan ik alleen de bioloog laten zien.
Toen de deuren open gingen zag ik het meteen, het was allemaal degelijk gedaan hoor maar de bak klopte niet met de tekening en ging niet passen op het frame.
Helaas is er wat fout gegaan met de tekening, morgen wordt ik gebeld over de oplossing en de bak is terug gegaan naar winkel.

Toch kan ik wat laten zien.
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Zoals te zien heb ik al wat PVC verwerkt in de bak, maar ik heb nog niks verlijmd.
En dat moet ook nog even zo blijven, want zoals het er nu uit ziet kan ik volgende week dinsdag pas weer verder.(druk druk druk met visite en bruiloften en feestweekend van mijn werk.)
Alles bij elkaar opgeteld ben ik wel erg blij, morgen vinden we naar verwachting een oplossing voor de bak en ik heb in ieder geval weer wat nieuws om tegen aan te kijken